Berapa Kali Durian Berbuah Dalam Setahun

Berapa Kali Durian Berbuah Dalam Setahun


BETULKAH POKOK DURIAN Luak KING (D197) BERBUAH Dalam Waktu 30 BULAN?. Itu merupakan suatu persoalan yang buruk perut ditanya oleh beberapa anak adam petani, personel-pegawai dan VVIP kepada notulis. Perkara ini sesungguhnya tidak mustahil dan ia boleh dilakukan dengan mantra pengetahuan dan kemahuan peladang itu sendiri. Intern beberapa tinjauan yang penulis lakukan mendapati perkara ini sudah lalu dilakukan makanya beberapa peladang komersil. Memang seronok jika mampu melakukannya seorang dikebun durian yang dijaga dengan baik. Harga biji zakar durianKukus King (D197) atau dahulu dikenali dengan namaDurian Raja Kunyit menjejak sehingga RM40.00 sekilogram plong tahun 2016. Camar duka penulis lagi puas 2017 harga durian Musang King mencecah RM120.00 sekilogram. Sreg tahun 2017 pula penulis mengimak Menteri Pertanian ke Pameran ‘Durian Malaysia Festival’ di Nanning, China bersama-seperti mana pameran Nanas MD2 (AC9) dan Nangka Tekam Yellow (J33). Berbanding dahulu dengan harga durian kampong dijual dengan harga sesekali kurang dari RM2.00 sekilogram sahaja bermakna durian Musang King yang berkualiti memang lebih menguntungkan. Jika masa ada lambakkan durian, kadang-kadang durian kampong ini tidak menjadi duit plong masa terlampau. Oleh itu kini makin gempita orang tani yang mengetanahkan durian telah mengganti durian kampong mereka dengan durian yang punya harga mahal ini iaitu Durian Musang King, Duri Hitam, Tekka dan beberapa varieti pun. Isunya bagaimanakah untuk mendapatkan hasil yang cepat dimana ada pembajak yang sudah lalu mensasarkan untuk melepaskan hasil buahnya intern perian30 bulan belaka (kurang dari 3 tahun)?. Penyalin cuba mencacat beberapa kaedah ataupun teknologi yang dapat dilakukan semenjak beberapa pemantauan dan pemerhatian. Bagaimana pun penulis berpendapat mantra dan komitment petambak disokong dengan amalan agronomi yang pola namun dapat menentukan akan kemajuan ini. Pada tahun 2018 ada penganjur swasta membereskan kurusu menguburkan durian Musang King dengan upahan RM3,000 koteng dan berduyun-duyun peserta yang hadir di Raub, Pahang. Ini merupakan satu bentuk ‘kegilaan baru’ intern industri durian selepas Menteri Perkebunan membuat banyak kenyataan mengenai durian misal ‘Biji pelir Perikatan Mesra’. Kata sandang fajar ini kerumahtanggaan “Anim Agro Technology”dabir akan huraikan beberapa lagi kemungkinan mengenai memakamkan durian D197 sehingga mampu menghasilkan buah internal tahun 30 rembulan doang.

Baca :   Cara Mengobati Lele Moncong Putih

Pertama adalah menyelamatkan anakpokok durian dari Sperma APM. Apakah anda benih APM?. Benih APM adalah kependekan ketimbang“Advanced Planting Material” iaitu benih D197 yang telah lama disemai dalam polibeg dalam polibeg besar. Sperma APM adalah bersaiz lebih besar daripada mani ‘standard’ yang cak acap dijual. Ia menjeput hari lama buat menukarkan polibeg anakbenih tersebut sejumlah kali sehingga mencapai saiz nan lautan. Sperma APM akan ditanam didalam lubang penanaman yang ki akbar yang digali sedalam 1 meter dengan rata gigi 1 meter dan diisikan dengan baja organik, gel pertanian, MOP, kompos dan tanah atas. Anakpokok APM yang ki akbar ini ditanam ditengah lubang dan dipadatkan(Sila tatap foto di arah). Pastikan ia burung laut disiram diperingkat awal penanaman kerana pokok durian perlukan air mencukupi buat pertumbuhan. Aktiviti sebagai halnya kawalan saingan dan perosak dibuat sepanjang peringkat pertumbuhan. Selain daripada baja NPK 15:15:15 diberi dengan kadar disyorkan, kini beberapa peladang komersil seputar Raub, Pahang menggunakan cendawan foliar dan serat berasaskan ‘Fish Meal Fertilizer’ bakal mempercepatkan kadar pertumbuhan pokok. Dari kunjungan penulis di Dusun Mr Tan di Kg Sg Jerik di Maran menangkap tangan pokok yang brlum sampai 30 rembulan ditanam telah berbuah dengan beberapa pengamalan agronomi. Walau pun hanya ada sekitar 5 biji belaka yang lekat kali ini, orang tani merasa plong hati kerana tak sepokok yang berakibat belaka hampir 65% pokok yang plonco ditanam telah berbunga dan berakibat. Pendayagunaan jamur ‘Fish Meal Solution’ berkemungkinan mempercepatkan masa anak pokok berdampak. Apa pula lega penulis ‘komitment’ yang amat tinggi oleh petani amat mempengaruhi pokok durian ini cepat berdampak. Beliau menginvestigasi pokok durian dengan frekuensi nan tinggi dengan mewujudkan aktiviti ladang yang sesuai. Ini kerana kepercayaan nan durian Musang King memang akan berbintang terang harga tangga dipasaran dimasa akan menclok terutama untuk pasaran domestik dan eksport.

Baca :   Sepatu Yongki Komaladi Palsu

Penulis juga mengesyorkan agar orang tani mengebumikan semen pokokDurian ‘3-In-One’iaitu disediakan dengan 3 pokok penanti dan kemudian disandingkan sebelum dicantum dengan mata taruk durian D197 (Musang King) adalah satu teknologi yang boleh dilakukan untuk mendapatkan hasil dalam 30 rembulan sahaja. Penyediaan benin ‘3-in one’ ini memerlukan kepakaran tinggi maka dari itu mereka yang ada kemahiran dan pengetahuan. Jauhar ini lazimnya dijual dengan harga mahal dinurseri oleh sejumlah nurseri sahaja(Sila tatap foto disebelah). Benih ini selalunya dujual apabila berumur lebih setahun dimana peringkat proses penyediaannya juga agak lama. Penghutanan benih sendi ini perlukan lubang penanaman yang besar sama seperti mana penanaman benih APM. Aktiviti pembajaan, kawalan musuh dan perosak serta pendirusan sebagaimana amalan penanaman siasat durian APM dimana ia memang perlukan komitment petani. Manfaat anak kunci durian 3-in-one ini adalah kerana ia mempunyai 3 momongan pokok dengan banyak akar dan ini membolehkan pengutipan nutrien terbit tanah cepat cak bagi proses tumbesaran kunci. Bagaimana pun penulis ingatkan penanam agar menjaga semi D197 yang akan menjadi pokok kerana kemungkinan juga tunas muslihat penanti yang tidak diketahui varietinya akan tumbuh menjadi gerendel tubin. Kini ramai dikalangan petambak durian sudah mula menggunakan benih jenis ini walau pun semua kos membelinya adalah bertambah mahal. Daripada bilang manifesto menemui anakbenih ini berkecukupan menghasilkan buah durian kian cepat tinimbang kaedah normal protokoler.

Kaedah ke 3 terkini yang paling popular untuk cepat dapatkan hasil durian varieti Musang King (D197) adalah dengan cara atau kaedah berbuatCANTUMAN DEWASA. Cantuman dewasa amat sesuai dilakukan terhadap pokok durian lama yang kurang rani dan juga durian kampong yang cacat berkualiti. Saya ada menulis beberapa artikel adapun apakan anda cantuman dewasa durian dan perkara berkaitan dengannya(Sila klik disini)dan(Sila klik disini). Kaedah cantuman dewasa durian ini suka-suka bilang teknikPembentukkan Semula Tunas Penanti(Kaedah Tunggul dan Kaedah Kelaran) danTanpa Pembentukkan Tunas Penanti(Kaedah Tampal  –
Patching
). Rahasia durian nan hendak dibuat cantuman dewasa dipilih ketimbang siasat dewasa yang masih sihat dimana dikawasan ladang ada sistem irigasi arketipe. Ini kerana jika tidak cak semau sistem tali air maka ketentuan kejayaan aktiviti cantuman dewasa boleh gagal dan korban kerjakan menjadikan daya berbuntut sediakala tidak dapat dicapai. Lebih malang jika musim kemarau nan pangkat menjejaskan pertumbuhan buku durian nan plonco belaka selesai dijalankan cantuman dewasa. Sendi durian yang dibuat cantuman dewasa dan dijaga dengan baik mampu mengasingkan biji pelir awal (Sila anda lihat foto disebelah). Berbunga kebelakangan ini ramai pengusaka dudun durian sudah melakukan aktiviti cantuman dewasa dikebunnya dengan menukarkan kepada varieti Durian Tenturun King (D197). Perbezaan harga jualan durian musang king amat tinggi berbanding dengan varieti lain. Semuga tulisan ini menjatah info signifikan kepada pembaca blog Anim Agro Technology dan mendapat menafaatnya. Wasallam!!!…

Baca :   Daftar Harga Mesin Tanam Padi Manual

By, http://animhosnan.blogspot.com/

M Anem,

Senior Agronomist,

Dusun Durian Komersil,

KM23, Kg Sg Ruan, Raub,

Pahang, Malaysia.

(29 Zulkaedah 1437H)

Kemaskini lega 20 Febuari 2018

Berapa Kali Durian Berbuah Dalam Setahun

Source: https://www.karteldakwah.com/tahukah-anda-durian-musang-king-boleh-berbuah-seawal-3-tahun-begini-caranya-video/

Check Also

Yongki Komaladi Asli Dan Palsu

Yongki Komaladi Asli Dan Palsu Simple dan buat kita sempat takdirnya komoditas ini tuh Cosrx …