Kali pertama pegang hasil nan aku KETAWA silam, kini jadi kenyataan.

Bukan setakat pokok biji pelir rambutan 2-3 daya sejak azali abah tanam birit rumah
SINI, dua ke 3 perian ke belakang abah dah tanam pokok petai. Percubaan pertama abah nak korek lubang tanam buku petai tu aku ketawa terbahak-bahak.

Segala apa abah?๐Ÿ˜ฒ

Kunci petai?๐Ÿ˜ฑ

Betul ke abah? Jangan kerjakan lawak abah haha. ๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†

Yelah abah aku cakap betul, nak tanam jauhar pokok petai. Aku masih mengelengkan kepala, ketawa yang lain dapat dibendung. Tapi ketawa aku tu berjaya untuk abah aku buktikan bahawasanya POKOK PETAI dia BERBUAH sudah!!! ๐Ÿ˜ฒ๐Ÿ˜ฒ๐Ÿ˜ฒ

Aku nganga….aku nganga luas-luas congor….๐Ÿ˜ฎ

APAAAAAAAAAA…๐Ÿ˜ฎ

PETAI…petai berpunca…PETAI dah KAIT? ๐Ÿ˜ฒ

Haaa mana aku tak terkejut, lahan belakang rumah abah aku lain tahap ki berjebah juga, aku tau la aku kecil-kecil main belakang apartemen abah, main enteng-enteng dengan adik beradik.

Tanah jenis berpasir, batu menimbun, radiks nak gali tanam serai pun aku dah menambat…apa batu banyak silam ni…haha perian kecik-kecik abah aku rajin jaga aku mengetanahkan…mcm-mcm ditanam setakat mayat haiwan belaan lagi aku dah tau tanam hihi.



Tiada satu pun nilai petai berulat, hitam dan busuk, semua elok, Allah makanan tak ikatan sua petai rupawan macam ini, hebatnya hasil Allah serah kat Abah!

Besar-besar ruas petai abah tanam, susah aku sua hasil petai yang langka, utuh, dan pejal spesies intern gambar ini. Yelah aku ketel sejenis manusia PENCINTA Biji zakar PETAI. Aku tau lah kat pasaran macam mana ia dijual.

Kadang tu bila pegang mudah je relai dan cepat hitam jikalau lambat di kopek. Ini aku dapat dari abah pun balik rumah aku tak kopek lagi tau. 2 hari baru aku cari perot petai. Elok je haaa macam tak nampak panjat hitam. Sesuatu dulu petai abah ni.

Baca :   Jelaskan Perbedaan Zentangle Art Dan Doodle Art



Serius, besar dan kaya-gemuk biji petai aku kupas, geram betul. Bau segar dan tidak bau macam petai lama nan aku beli tu bau macam tengik, petai baru di ranggit ia tidak beraroma adv amat, seakan sikit2 je bau dia.



Rupa bungkusan abah bingkis melalui mama, sempat mama kirim kat menantu dia bagi ke aku, aku ni dok fikir dari lampau, aku pernah ketawakan sesuatu yang aku rasa tak mana tahu akan jadi.



Tapi ini sungguh-sungguh membuka mata aku bahawa BERANGAN itu kadang kala JADI Maklumat.



Di kacangan semalam aku tahu jeling kat kedai petai nan siap di kopek dalam beberapa gram juga dah berguna RM7.99 sebungkus kecil, ini satu eks besar, tebal penuh isi biji zakar petai aku dapat pecah satu batang cangkul berbuku-buku buahnya.












Jika timbang, jual paket boncel macam kat kedai kelihatannya cecah ratusan harganya weh. Ni abah cak bagi prodeo, hasil aku ketawa hahaha jangan pandang sebelah mata julia oiii.
๐Ÿ˜„๐Ÿ˜„๐Ÿ˜„

Alhamdulilah, impian abah aku menjadi amanat. Pokok petai beliau tidak tinggi macam pangan liar tu, pokok petai dia tangga tapi dalam kategori rendah lah sebab bertunas dalam negeri bandar.

Nyana hebatlah siasat petai tu semangat, abah aku kongsikan dia letak pupuk boron, eh lebih terbatas lah namanya.

Tips dia lagi katanya pokok petai kena bagi ia stress sikit, takek-takek kat batang dia dan letak pupuk boron, bila kamu keluar getah kat keliling ruas badannya, jadi kersang dia akan belajar putik anakan, waktu lepas aku ingat anda jalinan berbunga tapi tak berjaya keluar hasil lagi.

So ini bunga tahun kedua terpaku hasil melimpah ruah. (Clap: ๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘)

Baca :   Cara Mengobati Tumit Pecah2 Secara Alami

Syabas abah, momongan-anak abah jenis julia lah beruntung sangat, hasil abah ini julia akan panjangkan sedekah melalui jamuan makan sabtu ini sekali anjur sambutan hari lahir perkahwinan julia dengan junjungan nan ke-8 tahun. Jap je dah 8 tahun. Moga lebih rezeki kami sekeluarga. Amin.

Geng petai lover, korang terbiasa nak cari petai kan…terliur lah tu…hahaha